اخباروگزارشات کارگری30دی1393

 

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:تکذیب یک خبر جعلی

- تجمع 35 نفر از بازنشستگان در شعبه تامین اجتماعی سقز

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مقابل فرمانداری میانه

- کارکنان ۱۱۸ خوزستان ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

- کارگران کشتی‌های لایروبی بندر عباس سه سال بدون بیمه کار کرده‌اند

- تحمیل اضافه‌کاری اجباری به رانندگان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد

- زمستان؛ فصل زرد کارگران فصلی

- جان باختن سه کارگر در آتش سوزی کشتی سازی هرمز بندرعباس

- مرگ دلخراش کارگری در سقوط به چاهک آسانسور

- کشته شدن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد با قطار

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:تکذیب یک خبر جعلی

باخبر شدیم که از طرف سندیکای کارگران هفت تپه بیانیه ای جهت دعوت به اعتصابات سراسری  بهمراه چند تشکل دیگر در جنوب صادر شده است. ما ضمن اینکه قویا  بیانیه مذکور را تکذیب می کنیم ؛یادآورمیشویم که هیچگونه ارتباط ویا تماسی درین باره با تشکلهای مذکور نداشته و انزجار خود را ازین گونه خبر سازیها اعلام می کنیم.

با آرزوی دنیایی  که شاهد این قبیل امور نادرست وغیر اخلاقی نباشیم

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه- دیماه/1393

تجمع 35 نفر از بازنشستگان در شعبه تامین اجتماعی سقز

(کارگران بازنشسته به شیوه حسابرسی و محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند).

حدود 35 نفر از کارگران که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده اند صبح امروز ( یکشنبه ۲۸دی ) مقابل سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند.

این تعداد از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند.

سازمان تامین اجتماعی مستمری این کارگران بازنشسته را که سابقه کاری بیست و چهار یا بیست و پنج ساله دارند بر اساس میانگین حقوق آخرین دو سال کاری آنها حساب کرده است . به گفته معترضان با وجود اینکه  سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پنج سال آخر را از کارفرما ها دریافت کرده، آن را در محاسبه مستمری کارگران بازنشسته حساب نکرده است. میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی ام متوسط مزد یاحقوق بیمه شده ظرف دو سال آخر ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه.

به این ترتیب مستمری کارگران بازنشسته بجای این که بر مبنای سی سال پرداخت گردد فقط بر مبنای  بیست و چهار سال پرداخت می شود.

تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی که براساس قوانین کار و تامین اجتماعی در استخدام دستگاه های دولتی بودند و پنج سال پیش از موعد مقرر بازنشسته شد ه اند،حدودا چهل هزار نفر می شود. لازم به توضیح است که آنها در فاصله سالهای۸۶ تا ۸۹ با مصوبه دولت و مجلس از مزایای سنوات ارفاقی استفاده کردند و پیش از موعد بازنشسته شدند.

بر اساس مقرراتی که به بازنشستگی پیش از موعد این گروه از کارگران دولت منجر شد، سازمان تامین اجتماعی در زمان صدور حکم بازنشستگی این کارگران، حق بیمه و مستمری مربوط به سنوات ارفاقی را به نرخ روز حساب کرده و علاوه بر آن بابت هر سال باقیمانده تا پر شدن سابقه پرداخت حق بیمه، مبلغ اضافی دیگری را که بصورت پلکانی و با ضریب ۱. ۱ محاسبه می شد، پرداخت کرده است.

بر این اساس چنانچه در سال۸۶ قرار بود یک کارگر شاغل در دستگاه دولتی با استفاده از این مصوبه پس از ۲۵ سال پرداخت حق بیمه بصورت پیش از موعد بازنشسته شود، دولت در مقام کارفرما  به نرخ سال ۸۶ معادل ۵ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد ه و از سوی دیگر بابت همین ۵ سال ،مبلغ اضافی دیگری را که با ضریب ۱. ۱ و بصورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می شد نیزبه سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است.

طبق گفته بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی در شرایطی که بابت بازنشستگی پیش از موعد آن ها همه هزینه های جانبی را محاسبه و از کارفرما دریافت کرده است اما در محاسبه و پرداخت مستمری آن ها بد حسابی و کم فروشی کرده است.

بر این اساس در شرایطی که مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، میانگین جمع حقوق بیمه پرداخت شده ی دو سال آخر سابقه کاری است، سازمان تامین اجتماعی مستمری این تعداد از بازنشستگان پیش از موعد را بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به سنوات ارفاقی محاسبه کرده است.

معترضان به این شیوه ی محاسبه سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند و مدعی اند که بر طبق قانون کارفرمایان آن ها همه ی هزینه های اضافی بازنشستگی پیش از موعد آن ها را پرداخت کرده اند، و دلیلی ندارد که این هزینه ها در محاسبه مستمری  های آن ها لحاظ نشود.

بازنشستگان معترض می گویند که مستمری آنان، که بدون محاسبه ۵ سال ارفاق سنوات بازنشسته شده اند، با یک بازنشسته ی معمولی که با سنوات کامل بازنشسته شده است حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد.

این تعداد از بازنشستگان با یادآوری اینکه در فاصله سالهای ۸۶ تا ۹۰ حدود ۵ هزار نفر از آن‌ها با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری توانستند سازمان تامین اجتماعی را نسبت به تغییر شیوه محاسبه مستمری های خود وادار سازند، می گویند از سال ۹۰ سازمان تامین اجتماعی در شیوه بازنگری مستمری همه ی بیمه شدگانی که با چنین وضعیتی بازنشسته بودند تجدید نظر کرد ، اما در نهایت از سال ۹۱ تاکنون این سازمان به استناد رای جدید دیوان عدالت اداری در محاسبه مستمری‌های آن‌ها به شیوه سابق کم فروشی و بدحسابی کرده و هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی را نادیده گرفته است.

قابل ذکر است معترضین در ساعت یازده ونیم به تجمع خود پایان داده و به سازمان تامین اجتماعی التیماتوم دادند که تا بر آورد کامل مطالبات خود  دست از تجمع بر نخواهند داشت.

قرار تجمع بعدی روز دوشنبه  است.

"کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری "

29 دی 1393

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مقابل فرمانداری میانه

کارگران اخراجی فولاد آذربایجان دیروز (دوشنبه ۲۹ دی) مقابل فرمانداری میانه تجمع کرده بودند و به خلف وعده کارفرما مبنی بر بازگشت به کار خود معترض بودند.

ممانعت کارفرمای فولاد آذربایجان از بازگشت به کار ۴۰ کارگر اخراجی یک ماهه شد. این کارگران پس از اتمام قرارداد کارشان در پایان آذر ماه و همزمان با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اخراج شدند.

به گزارش30دی ایلنا،کارگران اخراجی فولاد آذربایجان دیروز (دوشنبه ۲۹ دی) مقابل فرمانداری میانه تجمع کرده بودند و به خلف وعده کارفرما مبنی بر بازگشت به کار خود معترض بودند.

بنابه گزارش همین منبع،بازگشت به کار کارگران اخراجی فولاد آذربایجان پس از تجمعات اعتراضی این کارگران مقابل درب ورودی کارخانه در روزهای ۶، ۷ و ۸ دی به جواب معاینات طب صنعتی و آزمایشات مربوطه منوط شده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران اخراجی که نخواست نامش فاش شود گفت «در حالی که جواب آزمایشات کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مشکل خاصی ندارد، کارفرما هر روز به یک بهانه بازگشت به کار کارگران را به تعویق می‌اندازد

گفتنی است شورای تامین شهرستان میانه پیش از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی تصویب کرده بود کارفرمای جدید این واحد تولیدی حق ندارد هیچ کارگری را اخراج کند.

۲۴۱ کارگر رسمی و ۳۳۰ کارگر پیمانی در کارخانه فولاد آذربایجان که در شهرستان میانه واقع شده است مشغول به کارند. این کارخانه علی رغم نگرانی‌های کارگران در پایان آذر ماه به بخش خصوصی واگذار شده است.

کارکنان ۱۱۸ خوزستان ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

حقوق ۱۴۰ نفر از کارکنان مخابرات استان خوزستان که در بخش تلفن‌های ضروری ۱۱۸ کار می‌کنند طی سه ماه گذشته پرداخت نشده است.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ30دی ازعدم پرداخت 3ماه حقوق کارکنان ۱۱۸ دفتر مرکزی مخابرات استان خوزستان در اهواز،خبرداد.

برپایه این گزارش،این کارگران با قراردادهای کوتاه مدت به صورت پیمانی توسط شرکت مخابرات استان خوزستان استخدام شده‌اند و به دلیل تاخیری که در پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها از سوی پیمانکار به وجود آمده‌ است هم اکنون با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و تعدادی از آنان به سبب افزایش مشکلات مالی محل کار خود را بدون تسویه حساب ترک کرده اند.

کارگران کشتی‌های لایروبی بندر عباس سه سال بدون بیمه کار کرده‌اند

حمایت بیمه تامین اجتماعی از یکصد کارگری که در بندر عباس به لایروبی حریم اسکله‌ها اشتغال دارند به دلیل نامشخص بودن وضعیت قرارداد مقاطعه کار در طول سه سال گذشته متوقف شده است.

به گزارش30دی ایلنا،تمامی این کارگران در استخدام شرکت پیمانکاری نگین سبز خاور میانه هستند، این شرکت نیز زیر مجموعه‌های صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود و در حال حاضر به عنوان پیمانکار سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیت لایروبی اسکله بندرعباس را برعهده دارد.

براساس اطلاعات بدست آمده این کارگران در دو گروه ۵۰ نفره تقسیم شده‌اند و هرگروه در نوبت‌های کاری ۱۵ روزه با استفاده از کشتی‌های لایروبی که به سازمان بنادر و دریانوردی تعلق دارد عملیات لایروبی اسکله‌های بندر عباس را انجام می‌دهند.

براساس این گزارش،با توجه نوع کار، برای کارگرانی که در کشتی‌های لایروبی شاغل‌اند احتمال وقوع حوادث کار بسیار بالاست، بنابراین تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه این کارگران علاوه بر وارد آوردن خسارت درمانی به خانواده‌های کارگری، باعث افزایش اضطراب کارگران در هنگام کار شده است.

گفته می‌شودشرکت نگین سبز در مقام پیمانکار لایروبی بندر عباس در حال حاضر مشکلی از بابت تامین هزینه‌های حق بیمه ندارد اما سازمان تامین اجتماعی به دلیل نامشخص بودن وضعیت قرارداد کار این شرکت با سازمان بنادر و دریانوردی از صدور دفترچه بیمه کارگران خودداری می‌کند.

در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد به احتمال قوی سازمان تامین به استناد ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی از صدور و تمدید دفترچه بیمه این کارگران خودداری می‌کند.

به استناد این ماده قانونی مقاطعه کاران در مقام کارفرما موظف‌اند پیش از ارسال لیست حق بیمه کارگران ابتدا معادل ۵ درصد قرارداد پیمان را به عنوان ودیعه در نزد سازمان تامین اجتماعی بگذارد.

در همین رابطه یکی از مسئولان شرکت نگین سبز خاورمیانه در تهران با تایید مشکل صادر نشدن دفترچه بیمه برای کارگرانی که در شعبه بندرعباس این شرکت مشغول به کارند، گفت: در این خصوص منتظر هستیم که دفتر بندرعباس نمونه قرارداد خود با سازمان بنادر و دریانوردی را برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کند.

وی ادامه داد: البته پیش از این بخشی از مشکل به نبود اعتبارات مالی مربوط می‌شد اما در حال حاضر مبلغ حق بیمه این کارگران پرداخت شده است و تنها مسئله ارائه قرارداد به سازمان تایمن اجتماعی باقیمانده است که امیدورایم هرچه زود‌تر مرتفع شود.

تحمیل اضافه‌کاری اجباری به رانندگان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد

رانندگان سازمان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد از تحمیل اضافه‌کاری اجباری به دلیل کمبود نیروی کار انتقاد دارند. آنان می‌گویند این نهاد خدمات شهری از سال ۷۸ تا کنون جذب نیرو نداشته است.

به گزارش30دی ایلنا،بنقل از کارگران به دلیل کمبود نیروی کار،آنان مجبورند روزانه تا ۱۲ ساعت کار کنند و این در حالی است که بر اساس قانون کار، ساعت کار معمول در مشاغل سخت و زیان‌آور ۶ ساعت در روز تعیین شده است.

یکی از رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی خرم‌آباد در توضیح دلایل عدم جذب نیروی کار جدید گفت: دلیل این امر دقیقا مشخص نیست اما در این اوضاعی که با کمبود نیرو مواجه‌ایم نزدیک به ۴۰ تا۵۰ نفر از نیروهای شرکت واحد اتوبوس رانی هم طی دو سال گذشته به اجبار تعدیل شده و با واگذاری اتوبوس‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: علی رغم بازنشستگی نزدیک به ۳۰ نفر در یک سال گذشته هنوز هیچ نیروی جدیدی جایگزین این کارگران نشده است و کارگران باقیمانده اتوبوسرانی نیز به دلیل بالارفتن ساعات کاری شرایط سختی را سپری می‌کنند.

این کارگر به دستمزد پایین کارگران اتوبوسرانی علی رغم سختی کار زیاد اشاره کرد و گفت: در حالیکه حداکثر زمان کار در مشاغل سخت و زیان آور ۶ ساعت است اما در حال حاضر به دلیل کمبود نیرو مجبوریم ۱۲ ساعت کار می‌کنیم و در طی این مدت اصلا فرصت استراحت نداریم، با این همه، حقوقی که دریافت می‌کنیم جوابگوی نیازهای زندگی‌مان نیست.

به گفتهٔ این کارگر، ۳۵ کارگر باقیمانده که هم اکنون در شرکت واحد اتوبوسرانی خرم آباد فعالیت می‌کنند اکثرا بالای ۱۵ سال سابقهٔ کار دارند و در شرف بازنشستگی هستند.

گفتنی است در قانون کار، ساعات کار در اصل به صورت هفتگی تعیین شده است. توزیع ساعات کار در روزهای هفته با جلب توافق کارگران ذیربط از اختیارات کارفرما بوده و ساعات کار کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور نباید از ۶ ساعت در هرروز بیشتر گردد. برای بازنشسته شدن کارگران مشاغل سخت و زیان آور نیز براساس قانون امتیازاتی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه هر یک سال سابقه کار آنان یک و نیم سال محاسبه شده و با ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب می‌توانند بازنشسته پیش از موعد براساس مشاغل سخت و زیان آور شوند.

زمستان؛ فصل زرد کارگران فصلی

هوا هر دم سرد و سردتر می شود و سوز سرما تا مغز استخوانت فرو می رود، شال را محکم دور گردنش می پیچد و در میدان اصلی شهر به انتظار کار وارد جمع چند نفره کارگران می شود.

عبور کامیون ها و خودرو ها و عابران پیاده که از آغاز روز برای حضور در محل کار در حال عبور و مرور هستند هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود.

اندک اندک به تعداد کارگران اضافه می شود اول شش، هفت نفر بوده اند اکنون شمارشان به 20 الی 25 نفر می رسد.

از خیابان آیت الله حیدری تا میدان 22 بهمن و سپس میدان سعدی و ابتدای خیابان 15 خرداد شهر ایلام هر روز می توانی شاهد حضور کارگران بیکار و انتظار آنها برای فراخوانی کارفرمایی برای کار باشی.

از جوان 17 و 18 ساله تا پیرمرد 60 ساله را می توانی در بین آنها بیابی.

همه با لباس های محلی رنگ و رو رفته با بقچه ای زیر بغل و دستمال بر گردن، رنگ صورت تک تک آنها همچون فصل سرد زمستان بی رنگ بی رنگ و پژمرده است.

انتظار و لحظه ها را به شماره نشستن، آیا امروز کاری هست، آیا امروز درآمدی هست تا خنده را بر لبان کودکان و زن خانه بنشاند و همه بگویند: بابا دست پر آمد.

در میان جمع کارگران که حاضر می شوی، دردها یکی یکی سرباز می کند و زخم های جراحت چرکین شان از روزهای سرد و بی رحم زمستان زندگی عود می کند.

 

نداری و بی پولی درد بزرگی است چون نان آور بی نان را خجل زن و فرزند چشم به راه می کند و اگر پولی نباشد، رنگ بچه ها هم مثل فصل زرد بیکاری، زرد و زردتر می شود.

در میان شادی و خنده همسالانشان از شوق دست های پر بابا که با میوه و گوشت و... وارد خانه شده اند این کودکان تنها زخم های زمخت دست های پینه بسته را بر صورت و دست خود احساس می کنند و تازه با آن همه جثه کوچک و قلب دریایی در می یابند که آن طرف سکه زندگی چقدر بی رحم و این قصه چقدر تلخ است.

یکی از کارگران فصلی اظهار کرد: سه روز است که یک ریال کار نکردم، دیشب بچه ها با شکم گرسنه خوابیدند به جز چند لقمه نان خشک و چند عدد سیب زمینی چیزی نداشتیم.

میرزا احمدنیا گفت: انگار همه ما را فراموش کرده اند و کسی ما را نمی بیند.

وی بیان کرد: بعضی وقت ها از دست همه شاکی می شوم و دق دلی ام را سر زن و بچه ام خالی می کنم، آخر کسی تا درد نداری را نچشد نمی تواند دریابد چشم دوختن کودکی که در انتظار خوراکی های خوشمزه و خرید لباس های نو است به دست های خالی پدر چقدر درد آور است.

وی ادامه داد: روزهایی که کار نیست، اصلا دوست ندارم با زن و بچه ام رو به رو شوم، یعنی خجالت می کشم، پدر بی پولی و بیکاری بسوزه که چقدر آدم را خوار و خفیف و رنگ زرد می کند.

احمدنیا گفت: زمستان که می شود و هوا سرد، کارهای ساختمانی هم می خوابد، هیچ کس سراغی از ما نمی گیرد؟ اون وقت است که درد بیکاری و بی پولی بیشتر امان ما را می برد.

یکی دیگر از کارگران فصلی در انتظار کار که حدود 30 سال دارد، می گوید: دیپلم دارم و چند سالی است که زن گرفته ام و این قدر بیکار مانده ام که به اندازه 10 سال پیرتر شده ام.

رشید یاوری افزود: کاش دولت کمی هم به فکر ما بود، طرحی، برنامه ای و چیزی برای ساماندهی ما اجرا می کرد، هر چند وقت یک بار طرحی اعلام می کنند که تنها خواندن و شنیدنش قشنگه اما از حرف تا عمل فرسنگ ها فاصله دارد.

وی ادامه داد: مثلا قرار بود ما را بیمه کنند، قرار بود ما را ساماندهی کنند و زیر نظر شهرداری باشیم و شان و منزلت ما حفظ شود، اما متاسفانه همه فقط حرف بود.

وی اضافه کرد: هرچند برای مرد کار عار نیست اما آیا می توانی نگاه خجالت زده همسرت را که با زن همسایه به بازار آمده و از کنارت رد می شود و تو را بیکار در کنار خیابان با این حال و روز می بیند، درک کنی؟

یاوری گفت: درد ما درد بی درمانی است که امان خودمان و خانواده هایمان را بریده و زندگی را برای ما سخت و پرمشقت کرده است.

یکی دیگر از کارگران فصلی ایلام گفت: فصل زمستان که می شود همه دردها به سراغ ما کارگران فصلی بیچاره می آید.

رحیم خدایاری افزود: نه می توانیم با توجه به سرمای زیاد هوا زیاد لباس بپوشیم چون آن وقت دیگر قدرت عکس العمل و کار نداریم و نه تحمل سرمای استخوان سوز را داریم.

وی ادامه داد: هر بار که به سرکار ساختمانی می رویم مجبوریم ابتدا با کارتن و چوب آتش درست کنیم و تا هر چند دقیقه یکبار خودمان را در میان آن دود و آتش گرم کنیم.

وی اضافه کرد: پدرم بنا بود و 30 سال کار بنایی کرد وضع زندگیمان خوب بود، اما چند وقت پیش که به رحمت خدا رفت تازه فهمیدیم که پیمانکارهای نامرد هر کدام در هر ماه که پدرم هر روز بر سر کار حضور داشت تنها چند روز بیمه اش را رد کرده اند و اکنون تنها 9 سال بیمه دارد.

خدایاری گفت: اکنون به دنبال شکایت و پیگیری برای برقراری مستمری هستیم که آن هم از تامین اجتماعی گفته اند، حدود 180 هزار تومان می شود.

وی اظهار کرد: مادرم و چهار بچه دیگر اکنون چشم امیدشان به دست های کم توان من است تا شاید کاری کنم اما من جز کارگری کار دیگری بلد نیستم.

چشم های هر کدام از این کارگران خیلی وقت است که بر سر چهار راه ها انتظار می کشد، هر خودرویی که در آن نزدیکی می ایستد، کورسوی بارقه امید در وجود آنان روشن می شود تا شاید کارفرمایی برای کار آنان را فرا بخواند.

سوز سرما تا مغز استخوانت رخنه می کند، هر که را می بینی، خودش را در لباسی گرم پیچیده و با شتاب برق و باد از خیابان گذر می کند، اما آنسوتر چند نفری هم با لباس های کهنه در حالی که از شدت سرما به خود می لرزند، در میدان شهر چشم به راه روزی اند.

این روزها با وجود سرمای زیاد هوا، حتی کارفرماها هم ترجیح می دهند از خانه بیرون نروند، اما نان آوران فصلی خانواده که روزی و زندگانی خود را باید هر روز با تکاپو و تقلا به دست آورند، تاب در خانه ماندن را ندارند، زیرا اگر کار بود، پول هست و نان هم هست، اگر کار نبود، آهی و افسوسی جان سوز همه اهل خانه را فرا می گیرد.

فضای تولید و کسب و کار در ایلام از رونق چندانی برخوردار نیست، امکان جذب کارگران موقت و فصلی در شرایط پس از تابستان بسیار سخت و مشکل می شود و به همین علت کارگران در زمستان و پاییز به جمع بیکاران می پیوندند و در چهار راه ها و میدان های اصلی شهر هر روز جمع می شوند تا شاید کسی آنان را برای کار عملگی و روزمزدی با خود ببرد.

بخشی ازیک گزارش ایرنا بتاریخ30دی

جان باختن سه کارگر در آتش سوزی کشتی سازی هرمز بندرعباس

یک منبع موثق اعلام کرد: در سانحه آتش سوزی در یکی از شناورهای درحال تعمیر در حوضچه خشک کشتی سازی عظیم گسترش هرمز واقع در 40 کیلومتری غرب بندرعباس سه نفر از کارگران جان باختند.

به گزارش30دی ایرنا،این منبع که خواست نامش در خبر برده نشود روزسه شنبه افزود: حادثه زمانی رخ داد که شمار زیادی از کارگران درحال تعمیر شناور صیادی سیراف پهلو گرفته در حوضچه خشک این شرکت که به تازگی افتتاح شده بودند.

وی گفت: این آتش سوزی با تلاش پنج ساعته آتش نشانان اعزامی از بندرعباس و صنایع کشتی سازی ایزوایکو خاموش شد اما بدلیل وزش باد و شعله ور شدن آتش تعدادی از کارگران مصدوم شدند.

این منبع حال مجروحان حادثه را رضایت بخش توصیف کرد و افزود: اجساد کشته شدگان این حادثه تحویل پزشکی قانونی شده است.

مهدی سیف مدیرعامل کشتی سازی عظیم گسترش هرمز ارائه توضیح در خصوص علت آتش سوزی را منوط به دریافت گزارش رسمی از سوی آتش نشانی بندرعباس دانست.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس نیز گفت: آتش سوزی ساعت 14 روزگذشته روی داده و حدود ساعت 15 گزارش آن اعلام و درخواست کمک شده است.

فرجام دانش  با اشاره به اینکه ظاهرا شرکت از نظر ایمنی آمادگی لازم را برای کار نداشته است افزود: گزارش رسمی این حادثه به زودی اعلام می شود.

شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز زیر مجموعه سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران ( ایدرو) به عنوان یکی از چهار شرکت زیر مجموعه صنایع کشتی سازی صنایع فراساحل (ایزوایکو) در زمینه تعمیر شناورهای کوچک و بزرگ با ظرفیت 350 هزار تن فعالیت دارد و حوضچه خشک این شرکت آبان امسال افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مرگ دلخراش کارگری در سقوط به چاهک آسانسور

عصر روز گذشته،کارگری که در حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت ،واقع در بلوار اندرزگو، بعد از کامرانیه،با سقوط بر روی کابین آسانسور جان خود را از دست داد.

به گزارش 30دی پایگاه خبری 125، بنا به گفته افسرآماده منطقه سه عملیات آتش نشانی تهران، دریک ساختمان 13 طبقه در حال ساخت یک کارگرافغانی به نام نادر-الف 40 ساله در طبقه دوازدهم مشغول کار بود که به علت نامعلوم به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و بر روی کابین آسانسور که در طبقه اول متوقف بود، افتاد.

مسعود جلالی فراهانی افزود: آتش نشانان بلافاصله با قطع برق سیستم آسانسور، محل حادثه را ایمن کردند و سپس این کارگر را که به طرز دلخراشی جان سپرده بود، از داخل چاهک آسانسور خارج کردندو تحویل عوامل انتظامی دادند.

کشته شدن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد با قطار

یکی از کارگران فنی راه آهن سراسری ایران رجاء، در مسیر میانه - زنجان در اثر برخورد با قطاری که از روبرو می‌آمد دچار سانحه شد و صبح روز یکشنبه ۲۸ دی ماه در بیمارستانی در تبریز در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

به گزارش 30دی ایلنا، نیمه شب جمعه ۱۹ دی ماه «مرتضی رسولی» در حین بازدید از قطار بود که با برخورد با قطار روبرویی دچار سانحه شد و چند روزی را درکما به سر برد.

به گفتهٔ کارگران، مرتضی رسولی ۳۳ ساله و ۱۲ سال سابقه کار داشت وی متصدی گرمایش رجاء بود که زیر نظر شرکت پیمانکاری «هوشمند صنعت کارآفرین» کار می‌کرد.

یکی از کارگران در توضیح این حادثه گفت: طبق گزارش رییس قطار این حادثه در ایستگاه «رجعین» که مابین زنجان و میانه قرار دارد، در محل تلاقی دو قطار رخ داده است و موجب آسیب دیدن این کارگر شده که در ‌‌نهایت او بعد از چند روز در کما بودن جان خود را از دست می‌دهد.

وی گفت: این ایستگاه یک ایستگاه بین راهی است و امکانات لازم مانند وجود نور کافی برای دید در شب را ندارند وی ادامه داد: وقتی این کارگر برای بازدید قطار پیاده شد به دلیل مه آلود بودن هوا وتاریکی شب، دید کافی برای قطار روبرویی وجود نداشت در نتیجه با این کارگر برخورد کرد.

گفتنی است براساس اطلاعات به دست آمده روال بررسی سوانح در راه‌آهن به این‌گونه است که شاهدان عینی و لوکوموتیوران مشاهدات خود را به کمیسیون سوانح راه‌آهن ارائه می‌دهند و این کمیسیون در محدوده کاری و بر اساس گفته‌ها موضوع را بررسی و رای را صادر می‌کند.

در سه ماههٔ اخیر این دومین حادثه‌ای است که منجر به کشته شدن کارگران راه آهن می‌شود.

 پایگاه خبری راه و شهرسازی آذر ماه گذشته از کشته شدن یکی از کارگران راه‌آهن شمال شرق در اثر برخورد با قطار خبر داده بود.

این حادثه در ۲۸ آبان ماه سال جاری اتفاق افتاد و طی آن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد قطار مسافربری تبریز-مشهد در دم جان باخت.

ماموران امدادی که خود را به محل حادثه رسانده بودند، مشاهده کردند مردی ۳۲ ساله از کارمندان راه‌آهن با یک قطار مسافربری تبریز – مشهد به شماره ۴۸۸ برخورد کرده است. شدت برخورد به حدی بود که مرگ در دم این کارمند راه‌آهن را رقم زد. در پی آن حادثه خطوط راه آهن برای دقایقی مسدود شد که با تلاش ماموران تردد قطار‌ها از سرگرفته شد.

یکی از منابع کارگری در این باره گفت: به دلیل کمبود ابزار مورد استفاده، گاهی متصدیان گرمایش برای تعویض یک قطعه گرمایشی مجبورند از هر وسیله‌ای استفاده کنند تا به هر حال شرایط رفاه مسافران فراهم شود، تعویض قطعات و جایگزینی آن‌ها اگر در موقعیت‌های نامناسب مانند مسیر حرکت قطارهای دیگر صورت بگیرد ممکن است منجر به بروز حوادثی برای کارگران شود.

سی دی ماه 1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری1بهمن1393(همراه با ضمیمه اعتصاب واعتراض سراسری معلمان درروزهای سه شنبه و چهارشنبه ۳۰ دی و اول بهمن)

- زمزمه اعتصاب غذا در شرکت قالب های صنعتی ایران خودور، مدیران این شرکت را به سراسیمه انداخت

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر مقابل فرمانداری

- اعتصاب کارگران شهرداری شیبان دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومزایایشان

- تجمع کارکنان بیمه توسعه دراعتراض به 4 ماه حقوق و مزایای معوقه

- کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

- تجمع متقاضیان مسکن مهر مقابل ریاست جمهوری

- گروه ملی فولاد اهواز به حالت نیمه‌تعطیل درآمد

- میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره وقت

- ورود ۵هزار پرونده در ارتباط با مرخصی زایمان به دیوان عدالت اداری

- بازپرس پرونده مرتضوی تغییر کرد

- سئوالات بی‌پاسخ درباره حادثه منجر به مرگ ۳ کارگر در بندرعباس

زمزمه اعتصاب غذا در شرکت قالب های صنعتی ایران خودور، مدیران این شرکت را به سراسیمه انداخت

 امروز سه شنبه 30/10/93 با یک زمزمه اعتصاب غذا(امتناع از گرفتن ناهار)مدیران شرکت در قالب های صنعتی ایران خودرو را به سراسیمه انداخت وهول هولکی خود را به واحد های شرکت رساندند واز مدیران واحد ها خواستند که پرسنل را به سالن ناهار خوری بفرستند،هر چند زمزمه ای بیش نبود اما با توجه به حرکت هوشمندانه کارگران ایران خودرو و گرفتن امتیازاتی از مدیریت شرکت ایران خودرو احتمال این اعتراضات وپیگیری سنت موفق به کار گرفته بسیار زیاد است عملا تبدیل به زور آزمایی شد واکثر واحد های تولیدی در دقایق آخر ساعات ناهاری وارد سالن غذا خوری شدند ومدیران شرکت که سالن غذا خوری جداگانه دارند وارد سالن غذا خوری عمومی شرکت شدند وترس از اعتصاب بر چهره شان مشهود بود،وبحث اعتراضات موفق وهوشمندانه کارگران ایران خودرو در همه محافل به گرمی پیش می رود از جمله دلایل شکل گیری این اعتراضات لو رفتن فیش حقوقی محمد تقی شعشعانی از مدیران ارشد ایران خودرو با حقوق ماهانه 45میلیون تومانی وپاداش 300 میلیونی سالانه در دستور قرار گرفتن این اعتراضات پرشور شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – یکم بهمن ماه 1393

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر مقابل فرمانداری

روز 30دی نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن آلیاژی در مقابل فرمانداری ملایر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات معوقشان شدند.

به گزارش1بهمن ایلنا، به گفتهٔ کارگران در جلسه‌ای که در فرمانداری مابین مسولین شرکت و مسولین فرمانداری ملایر برقرار شد، اجازهٔ ورود به نماینده کارگران داده نشد و طرفین پس از انجام مذاکراتی در غیاب نمایندگان کارگری اعلام کردند معوقات کارگران به صورت اقساط تا اردیبهشت ماه به حساب‌شان واریز می‌کنند. امری که به گفتهٔ کارگران، با توجه به میزان بالای معوقات حقوقی و بیمه‌ای وصول زود هنگام آن دور از ذهن است.

کارگران کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر بیش ۷ ماه حقوق و معوقات بیمه‌ای طلبکارند. گفته می‌شود این کارخانه از ۳۰ آبان ماه به طور کامل تعطیل شده و به دلیل تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه کارگران نمی‌توانند از خدمات بیمهٔ بیکاری استفاده کنند.

نزدیک به ۱۱۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر از تیرماه سال ۹۳ تا کنون حق عیدی و سنوات دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران معترض ضمن بیان این که «مطالبات کارگران تنها محدود به هفت ماههٔ اخیر نمی‌شود» گفت: علاوه بر معوقات امسال، حقوق و معوقات ماههای خرداد، مهر و آذر ۹۲ باقی مانده است. این منبع کارگری همچنین اعلام کرد کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر از ۳۰ آبانماه به طور کامل تعطیل و نزدیک به ۱۱۰ کارگر از آن زمان تاکنون بیکار شده‌اند.

گفته می‌شود این شرکت ۱۲۰ نفر نیروی داشته که در حال حاضرپس از تعطیلی شرکت، غیر از نیروهای نگهبانی کلیه کارگران بیکار شده‌اند.

براساس این گزارش،به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه به مدت ۷ ماه، آن‌ها نمی‌توانند تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار گیرند.

یکی از کارگران معترض نیز به مشکلات به وجود آمده برای خود و همکارانش در پی عدم واریز حق بیمه از سوی کارفرما اشاره کرد و گفت: در چند ماههٔ اخیر که حق بیمه پرداخت نشده، با مشکل عدم تمدید دفترچه‌ها مواجه شدیم و مجبور شدیم تمام هزینه‌های درمانی مان را از جیب پرداخت کنیم. در چنین شرایطی نه می‌توانیم از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنیم و نه امکان استفاده از خدمات بیمه‌هایی چون بیمه سلامت برایمان وجود دارد.

وی همچنین از تنظیم شکایتی جهت پیگیری مطالبات معوقه توسط کارگران خبرداد و گفت: کارگران پیگیر حقوق قانونی شان هستند و با پیگیری های انجام شده قرار است هرچه سریعتر مطالبات بیمه ای کارگران پرداخت شود تا حداقل در این زمینه از مشکلاتمان کاسته شود.

گفتنی است، کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر دارای مالکیت خصوصی است و در زمینه ریخته‌گری و تولید انواع فولادهای معمولی و آلیاژی فعالیت می‌کرد. به گفتهٔ منابع کارگری دلیل تعطیلی این کارخانه معوقات بانکی و کمبود نقدینگی عنوان شده، امری که به زعم آن‌ها با توجه به تولید بهینه و فروش متناسب با شرایط تولید توجیه مناسبی نیست.

همهٔ ۱۱۰ کارگر بیکار شده، قراردادی هستند. معضل وجود قراردادهای سفید امضاء مشکل تازه ای نیست و یکی از مواردی است که کارگران ذوب آهن آلیاژی از آن با عنوان سوء استفاده کارفرما جهت اتمام بی ضابطه قراردادها  نام می‌برند.

یکی از کارگران در این باره گفت: از ابتدای شروع به کار دولت مرتب این مورد از سوی وزیر صنعت تاکید شد که قراردادهای سفید امضاء باید برچیده شوند، اما عملا این اتفاق نیفتاد.

وی عدم نظارت اداره کار بر شیوه انعقاد قرارداد‌ها را دلیل سوء استفاده کارفرما عنوان کرد و گفت: علی رغم اینکه یک نسخه از قرارداد‌ها باید در اختیار اداره کارقرار بگیرد اما اداره کار ملایر هرگز نسبت به اخذ برگه سوم قرارداد کارگران ذوب آهن آلیاژی که به عنوان سند قرارداد باید در اختیار اداره کار باشد، اقدام نکرد. این مسئله باعث شد کارفرما به صورت کاملا غیر قانونی نسبت به بستن قراردادهای سفیدامضاء اقدام کند.

به گفته این کارگر، انعقاد قراردادهای سفیدامضاء باعث می‌شود کارفرما هر زمان که بخواهد تاریخ اتمام قرارداد را ثبت کند. به همین دلیل است که با تعطیلی شرکت پایان قرارداد کارگران را ۳۰/۸/۹۳ اعلام کرده‌اند.

اعتصاب کارگران شهرداری شیبان دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومزایایشان

به دلیل عدم‌ پرداخت حقوق معوقه، کارگران شهرداری شیبان دست از کار کشیدند.

به گزارش1بهمن باوی نیوز، کارگران زحمت کش بخش خدمات شهرداری شیبان به علت عدم پرداخت به موقع و درست حقوق، معوقات و مزایای خود در محل کار حاضر نشده و با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری از مسئولین مربوطه خواستار رسیدگی و نظارت بر عملکرد پیمانکار شدند.

جمعی از کارگران حاضر دراین تجمع اعتراضی،با ابراز ناراحتی از عدم توجه مسئولین به اهمیت شغل خود و کمین انواع بیماری ها برای خود و خانواده، ناراحت و دلسرد هستند.

یکی از کارگران شهرداری گفت: دو ماهی است که کارگران از دریافت حقوق خود محروم مانده اند و هیچ مرجعی پاسخگوی آنها نیست.

یک منبع موثق در شهرداری شیبان خبر داد: بخش خدمات شهرداری به پیمانکار واگذار شده و بر این اساس امور مالی کارگران مستقیماً در ارتباط با آن است لیکن این موضوع بی ارتباط با مشکلات شهرداری نیست.

کارگران با حضور در مقابل شهرداری انتظار حضور شخص شهردار در میان خود و رسیدگی و گوش دادن به درد و دل آنان را داشته که متاسفانه در ادامه این اعتصاب شهردار حضور پیدا نکرد و این خود باعث نارضایتی و ناامیدی بیشتر کارگران گردید.

به دنبال اعتراض کارگران شهرداری، خیابان‌ها و معابر شهر شیبان در انبوهی از زباله فرو رفت.

تجمع کارکنان بیمه توسعه دراعتراض به 4 ماه حقوق و مزایای معوقه

امروز همزمان با اعلام خبر جدید ممنوعیت صدور برخی بیمه‌‌نامه‌ها برای شرکت بیمه توسعه، تعدادی از کارکنان این شرکت در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود تجمع کردند.

حدود 500 نفر از کارکنان بیمه توسعه بابت حقوق و دستمزد خود از شرکت بیمه طلب دارند که قرار است برای تسریع احقاق حقوق خود تجمع دیگری نیز مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی داشته باشند.

به گزارش1بهمن آنا،رئیس اداره رفاه بیمه توسعه که خود یکی از تجمع‌کنندگان بود با بیان اینکه باید مدت‌ها پیش برای احقاق حقوق خود اعتراض می‌کردیم، گفت: کارکنان بیمه توسعه 4 ماه حقوق و مزایای معوقه دارند که به علت بی‌توجهی و رسیدگی مسئولان این شرکت بیمه‌ای به درخواست‌های مکرر ما در ماه‌های اخیر، امروز مقابل شعبه 25 بیمه‌ تامین اجتماعی در سعادت‌آباد تجمع کردیم.

طاهر خوش‌روش با بیان اینکه شرکت‌های ساپ 20 و توسعه‌داران از شرکت‌های تابعه بیمه توسعه محسوب می‌شوند، گفت: کارکنان بیمه توسعه و شرکت توسعه‌داران بابت حقوق و بیمه خود از شرکت بیمه توسعه طلب دارند.

وی با اشاره به این که کارکنان شرکت توسعه‌داران 2 ماه دستمزد و کارکنان بیمه توسعه نیز چهار ماه حقوق و بیمه از شرکت مطالبه دارند، اظهار کرد: در این تجمع رئیس بازرسی، رئیس واحد درآمد و رئیس کل شعبه 25 بیمه تامین اجتماعی به میان جمع معترضان آمدند و پس از شنیدن صحبت‌های ما قرار شد بازرسی را برای اطلاع از تعداد افراد دارای معوقه و همچنین بررسی میزان توانگری مالی شرکت برای پرداخت مطالبات بفرستند.

خوش‌روش ادامه داد:‌ حدود 500 نفر از کارکنان بیمه توسعه بابت حقوق و دستمزد خود از شرکت بیمه طلب دارند که قرار است برای تسریع احقاق حقوق خود تجمع دیگری نیز مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی داشته باشند.

کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

فضای مدیریتی در این کارخانه به گونه‌ای است که عملا حق هرگونه اعتراضی را از کارگران سلب کرده است.

پرداخت معوقات حقوقی کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود از مرز چهار ماه گذشت. به گفتهٔ کارگران علی رغم وعده‌های داده شده مبنی بر بهبود اوضاع در ماه‌های منتهی به پایان سال هنوز هیچ اقدامی جهت پرداخت معوقات حقوقی کارگران صورت نگرفته است.

به گزارش1بهمن ایلنا، ۱۵۰ کارگر قراردادی و رسمی این کارخانه به دلیل آنچه «رکود بازار فروش قطعات فولاد و چدن» عنوان می‌‌شود بیش از ۴ ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران در این باره گفت: علی رغم وعده‌های داده شده در خصوص پرداخت معوقات حقوقی کارگران، هنوز هیچ اقدامی از سوی کارفرما جهت پرداخت این مطالبات صورت نگرفته و حقوق شهریور ماه هم به صورت نیمه به حساب کارگران واریز شده است.

به گفتهٔ منابع خبری، در طول این مدت برخی از کارگران به دلیل اعتراضاتی که نسبت به دریافت معوقات داشتند با مشکل مواجه شده‌اند. کارگران می‌گویند. فضای مدیریتی در این کارخانه به گونه‌ای است که عملا حق هرگونه اعتراضی را از کارگران سلب کرده است.

همچنین در رابطه با ملزومات حفاظت ایمنی در کارخانه فولاد و چدن دورود گزارش شده است که علی رغم تمام شرایط ویژه‌ای که در این شرکت به لحاظ سختی کار وجود دارد، کارگران از حداقل حفاظت ایمنی برخوردار هستند.

به گفتهٔ کارگران، وعده‌های داده شده در خصوص بهبود شرایط حفاظت و ایمنی کارخانه محقق نشده و برنامه توزیع شیر روزانه که قرار بود مجددا بین کارگران برقرار شود هنوز اجرایی نشده است.

کارگران می‌گویند موادی که درکارخانجات فولاد برای قالب سازی استفاده می‌شود، سرطان زاست و برای ریه و حنجره مضر است و کارگران باید برای دفع مضرات ناشی از استنشاق این مواد، به صورت روزانه شیر مصرف کنند ولی متاسفانه چند وقتی است که شیر مصرفی روزانه کارگران قطع شده است.

کارگران بدهی‌های کلان شرکت فولاد و چدن به کارخانه‌هایی چون سیمان آبیک، سیمان شاهرود، سیمان قائن و سیمان زنجان یکی از عوامل اصلی تعویق در پرداخت مطالباتشان می‌دانند. به گفته یکی از کارگران این شرکت بالغ بر۷۰۰ میلیون تومان به سازمان تامین اجتماعی دورود بدهکار است. حجم بدهی بالای شرکت به تامین اجتماعی باعث شده امسال مبلغی اندک فقط جهت تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران واریز شود تا حداقل در این بخش با مشکل مواجه نشوند.

در این بین یکی دیگر از موارد مورد اعتراض کارگران، جذب نبروی مازاد به بهانه خرید دستگاههای جدید است. کارگران می گویند در حالیکه شرکت نمی تواند پاسخگوی بدهی های خود به کارگران و سایر شرکت ها باشد، اقدام به جذب نیروی جدید کرده است. به گفته ی منابع خبری، نیروهای جدید عمدتا در پست های مدیریتی و به صورت رسمی استخدام شده‌اند.

گفتنی است، کارخانه فولاد و چدن دورود زیرمجموعهٔ هلدینگ فارس خوزستان است و عمده‌ترین خریدار محصولات شرکت فولاد وچدن دورود، شرکت‌های سیمانی هستند که قطعات سنگ شکن و سیمانی مورد استفادهٔ خود را از این طریق تامین می‌کنند، اما به دلیل آنجه رکود بازار خرید و فروش مصالح سیمانی و ساختمانی عنوان شده است، در چند ماههٔ اخیر با مشکل جدی در پرداخت معوقات حقوقی کارگران خود مواجه شده‌اند. شرکت فارس خوزستان با ۲۰ زیرمجموعه هلدینگ درصنعت سیمان کشور فعال است اما به گفتهٔ منابع کارگری در شرکت فولاد و چدن دورود، شرکت‌های سیمانی که خریدار اصلی محصولات این شرکت هستند بیشتر خریدهای خود را از کارخانه‌های دیگر شهر‌ها تامین می‌کنند با این توجیه که کیفیت محصولات آن‌ها بهتر است.

تجمع متقاضیان مسکن مهر مقابل ریاست جمهوری

تعدادی متقاضیان مسکن مهر پرند صبح امروز (چهارشنبه) در اعتراض به افزایش قیمت مسکن مهر مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

به گزارش 1بهمن ایرنا، شماری از صاحبان واحدهای مسکن مهر پرند هفته گذشته نیز با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی به درخواست واریز مجدد وجوهی برای واگذاری واحدهای مسکونی خود اعتراض کردند.

اخیر به متقاضیان مسکن مهر در برخی مناطق همچون پردیس و پرند اعلام شد که سهم آورده آنها برای تکمیل واحدهای مسکن مهر تا ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

گروه ملی فولاد اهواز به حالت نیمه‌تعطیل درآمد

یکی از کارگران این کارخانه می‌گوید، علت اصلی این توقف تولید، موانع واردات شمش و یا بازسازی خطوط تولید نیست. تجربه نشان داده هر زمان که می‌خواهند این کارخانه را بفروشند، حجم تولید کاهش می‌یابد تا سود‌دهی آن کاهش یافته و با قیمت پایین‌تری واگذار شود.

با گذشت ۳ سال از ماجرای فساد مالی گروه امیرمنصور آریا گروه ملی فولاد اهواز همچنان توسط قوه‌ قضائیه اداره می‌شود و در چند ماه اخیر سطح تولید این شرکت به حداقل ممکن رسیده و بسیاری از خطوط تولید متوقف شده است.

به گزارش 1بهمن فارس، گروه ملی فولاد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا بود که پس از کشف فساد مالی در این مجموعه و ارتباط آن با دو بانک بزرگ کشور، مدیریت آن در اختیار دادگستری اهواز قرار گرفت.

با گذشت سه سال از این پرونده همچنان مدیریت شرکت فولاد اهواز تعیین تکلیف نشده و دادگستری آن را اداره می‌کند.

اوایل مهر ماه امسال بر مبنای توافق اولیه در محل دادستانی عمومی انقلاب تهران 68 درصد سهام گروه ملی فولاد ایران به بانک‌های ملی، سپه و رفاه واگذار شد.

در جلسه‌ای که برگزار شده بود، مطالبات بانک‌های ملی، سپه و رفاه موضوع حکم کیفری در پرونده فساد کلان اقتصادی با حضور مدیران بانک‌های طلبکار، صاحبان امضای شرکت سرمایه‌گذاری مه‌آفرید و معاون اجرای احکام دادستان تهران برگزار و توافق شد به‌نسبت مطالبات 63 درصد از گروه ملی فولاد ایران به بانک ملی، 4 درصد بانک سپه و 2 درصد به بانک رفاه بابت بخشی از رد دیون موضوع حکم کیفری پرونده گروه آریا واگذار شود.

پیگیری‌ها حکایت از عدم واگذاری سهام این شرکت‌ به سه بانک اشاره شده دارد. این شرکت که حجم تولید قابل توجهی داشت، خطوط تولید آن در چند ماه اخیر، متوقف شده است.

در همین زمینه برخی کارگران این شرکت درخصوص وضعیت این بنگاه اقتصادی می‌گویند: چند ماهی است که بسیاری از خطوط تولید متوقف شده و می‌گویند به خاطر محدویت‌های تحریم و عدم امکان وراردات شمش و همچنین بازسازی، این کار انجام شده است.

البته کارگران عنوان می‌کنند که در این مدت 4 ماهه که تولید تقریبا متوقف شده دستمزدشان به طور کامل پرداخت شده است.

یکی از کارگران این شرکت گفت: مدت‌هاست فقط به محل کار می‌رویم اما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم. کارگران شیفت شب هم در کارخانه می‌‌خوابند و صبح به منزل می‌روند.

این در حالی است که در گذشته شرکت فولاد اهواز در چهار شیفت کاری فعال بوده است.

به گفته برخی کارگران، هر چند وقت یکبار شمش وارد کارخانه می‌شود و خطوط مشغول به کار می‌شوند اما پس از چند روز دوباره فعالیت متوقف می‌شود.

برپایه این گزارش،، استدلال موانع واردات شمش به دلیل تحریم‌ها در حالی مطرح می‌شود که براساس گزارش شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی کشور در شش ماهه اول سال تولید صنایع فلزات اساسی 8.2 درصد و تولید محصولات ساخته شده از فلز به جز ماشین‌آلات و تجهیزات 14 درصد رشد داشته است.

بنابراین موانعی مطرح برای واردات شمش فولاد وجود ندارد، زیرا صنایع تولید محصولات فلزی رشد قابل توجهی در شش ماه اول امسال داشته‌اند و حتی با وجود رکود در سال‌های 91 و 92، سطح تولید آنها از سال 1390 بیشتر است.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه می‌گوید، علت اصلی این توقف تولید، موانع واردات شمش و یا بازسازی خطوط تولید نیست. تجربه نشان داده هر زمان که می‌خواهند این کارخانه را بفروشند، حجم تولید کاهش می‌یابد تا سود‌دهی آن کاهش یافته و با قیمت پایین‌تری واگذار شود.

به گفته وی در قبل از واگذاری این شرکت به گروه امیر منصور آریا هم حجم تولید شرکت کاهش یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در چهار ماه اخیر که تولید به حداقل رسیده، اقداماتی در جهت نوسازی ماشین‌‌آلات انجام شده است، گفت: هنوز اقدام عملی دیده نشده است.

میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره وقت

به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب 6/12/70 مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند؛ ضمناً به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

*مبنای محاسبه عیدی و پاداش کارگران چیست؟

مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود.

*نحوه پرداخت عیدی کارگران مشمول قانون کار شاغل در واحدهای دولتی

قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب 20/10/1374 اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب 6/12/1370 را لغو نکرده است بنابراین حکم تعیین عیدی معادل 60 روز آخرین مزد مشمولین قانون کار کماکان به قوت خود باقی است ضمناً کارگاه در قانون کار به اعتبار اشتغال کارگران در محل انجام کار تعریف می شود به این ترتیب کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از اینکه در بخش خصوصی و یا دولتی شاغل باشند از دو ماه عیدی و پاداش آخر سال موضوع ماده واحده قانون اسفند 1370 مصوب مجلس شورای اسلامی برخوردار خواهند بود.

*میزان پرداخت عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و کارمزدی

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاههای مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید بر ماخذ 60 روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. ضمناً مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کار مزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

*میزان عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

*میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی

کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است لذا برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق 3 ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

*نحوه پرداخت عیدی و پاداش کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌کنند

کارکنانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته یا به نحوی از انحاء رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود، به نسبت مدت کارکرد محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

*چه اقلامی از پرداخت‌های کارگاه به عنوان عیدی و پاداش کارگران منظور می‌شود؟

آنچه که مبنای محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران مشمول قانون کار قرار می گیرد، مزد و فوق العاده‌هایی است که کارگر به مناسبت اشتغال در شغل مربوط دریافت می دارد؛ به عبارت دیگر مزایایی که افراد به نوعی در ارتباط با شغل دریافت می‌کنند از اجزاء مزد محسوب می‌شود لذا فوق العاده شغل، سختی کار و هر آنچه که به تبع شغل به کارگر داده می‌شود جزو مزد منظور و الزاماً باید در محاسبه عیدی و پاداش لحاظ شود؛ طبعا مزایای رفاهی و انگیزشی از قبیل کمک عائله‌مندی، کمک هزینه مسکن، بن خواروبار و پاداش افزایش تولید جزو مزد به شمار نیامده و در پرداخت عیدی و پاداش لحاظ نمی‌شود.

*مدت زمانی که کارگر در مرخصی استعلاجی به سر برده در هنگام محاسبه عیدی و پاداش منظور می‌شود؟

بر اساس ماده 74 قانون کار، مدت مرخصی استعلاجی که به تایید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد، جزو سوابق کار کارگران محسوب می‌شود لذا ایام مذکور مشمول پرداخت عیدی و پاداش سالانه خواهد بود.

*دولتی یا خصوصی بودن کارگاه در میزان عیدی و پاداش سالانه کارگران تاثیر دارد؟

با توجه به ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب مورخ 6/12/70 مجلس شورای اسلامی، کلیه کارگران مشمول قانون کار صرفنظر از محل اشتغال و نوع کارگاه ( دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی ) به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی و پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.

*آیا پرداخت عیدی و پاداش پایان سال را می‌توان در مقاطع مختلف سال انجام داد؟

مستنبط از ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، مصوب سال 1370 مجلس شورای اسلامی و تبصره یک آن، پرداخت عیدی و پاداش موضوع مصوبه یاد شده - تنها در پایان سال - مورد پیدا کرده و هرگونه پرداخت از این بابت در طول سال می‌تواند صرفاً علی الحساب عیدی و پاداش آخر سال محسوب شود.

*آیا پرداخت عیدی و پاداش به میزان بیش از آنچه در قانون مصوب شده مجاز است؟

بر اساس صراحت قسمت آخر بند 2 لایحه قانونی تامین منافع کارگران مصوب 1359 شورای انقلاب و ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب 1370مجلس، پرداخت هرگونه وجه از بابت عیدی و پاداش سالانه علاوه بر میزان‌های مقرر در قوانین یاد شده مجاز نیست.

مرجع:ایسنا-1بهمن

ورود ۵هزار پرونده در ارتباط با مرخصی زایمان به دیوان عدالت اداری

تسنیم طی گزارشی بتاریخ1بهمن،از ورود و تشکیل ۵هزار پرونده در ارتباط با اجرایی نشدن قانون مرخصی زایمان از سوی دستگاه‌های اجرایی و دولتی در دیوان عدالت اداری،خبر داد.

براساس این گزارش،در مسئله مرخصی زایمان نیز که مصوب دولت و مجلس شورای اسلامی است، برخی دستگاه‌ها از اجرای آن سر باز‌ می‌زنند و امسال حدود 5هزار پرونده در ارتباط با اجرا نشدن قانون مرخصی زایمان از سوی برخی دستگاه‌ها در دیوان تشکیل شده است.

بازپرس پرونده مرتضوی تغییر کرد

یکی از شاکیان مرتضوی از تغییر بازپرس پرونده تأمین اجتماعی خبر داد.

به گزارش1بهمن تسنیم،پیمان حاج‌محمود عطار یکی از شاکیان سعید مرتضوی اظهار داشت: آقای جعفری بازپرس این پرونده از شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت تودیع و به مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی منتقل و آقای علیزاده بازپرس شعبه 4 دادسرای فرهنگ و رسانه، جایگزین جعفری شد.

حاج محمودعطار گفت: آقای جعفری بیش از یک سال است که بازپرس این شعبه بود و پرونده رویانیان، بابک زنجانی، کهریزک، تأمین اجتماعی، پالیزدار، پرونده اتهامات رئیس سازمان غذا و دارو شامل خمیر مرغ و شیرهای پالم‌دار و برنج آلوده و همچنین پرونده بنزین آلوده موضوع شکایت از وزیر سابق نفت را در اختیار داشت و با دقت و وسواس درخور یک بازپرس رسیدگی کرده و اشراف کاملی به ابعاد این پرونده‌ها پیدا کرده بود.

وی ادامه داد: آقای جعفری حتی در برخی از این پرونده‌ها به اقناع قضایی برای صدور تصمیم مقتضی رسیده بود.

سئوالات بی‌پاسخ درباره حادثه منجر به مرگ ۳ کارگر در بندرعباس

در پی انتشار خبر کشته شدن سه کارگری که در روز 29 دی ماه در جریان حادثه آتش‌سوزی شرکت صنایع کشتی‌سازی عظیم گسترش هرمز جان خود را از دست دادند، یک کار‌شناس ایمنی و حفاظت فنی گفت: اخباری که پیرامون این حادثه منتشر شده‌اند نشان می‌دهد که در زمان وقوع حادثه ضریب ایمنی محل کار کارگران پایین‌تر از سطح استاندارد بوده است.

به گزارش1بهمن ایلنا، یک کار‌شناس ایمنی و حفاظت فنی در مناطق نفتی گفت: طبق بیانیه شرکت محل حادثه، این اتفاق حوالی ساعت ۱۳ روز دوشنبه اتفاق افتاده است اما به استناد گفته‌های مسئولان آتش‌نشانی بندرعباس آن‌ها تازه حوالی ساعت ۱۵ از این حادثه باخبر شده‌اند.

وی افزود: در مواجه با بروز حواث اینچنینی، مسئله مدیریت زمان بسیار حائر اهمیت است و صد البته اهمیت این مسئله در زمان بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی و انفجار دو چندان می‌شود.

این کار‌شناس ایمنی با تعجب برانگیز خواندن وقفه دوساعته‌ای که در گزاش وقوع این حادثه به وجود آمده است، ادامه داد: در حالت عادی می‌توان پذیرفت که در این فاصله زمانی نیروهای واحد امداد مجتمع کشتی سازی عظیم گسترش، از تمامی امکانات خود برای مهار آتش استفاده کرده‌اند اما از قرار معلوم مسئولان آتش‌نشانی مدعی‌اند که تجهیزات اطفاء حریق موجود در این شرکت صنعتی از استانداردهای معمولی برخوردار نبوده است و همین مسئله باعث تعجب است.

این کار‌شناس ایمنی و حفاظت فنی ادامه داد: بصورت تئوریک مدیریت هر حادثه در قالب یک مثلث فرضی صورت می‌گیرد که «کنترل»، «پیشگیری» و «اعلام سریع» اضلاع این مثلث هستند البته در حوادثی مانند آتشسوزی و یا انفجار مسئله اطلاع رسانی سریع در اولویت قراردارد.

وی در تشریح چرایی این اهمیت گفت: وقتی جایی آتش می‌گیرد هیچ بعید نیست که در ظرف مدتی کمتر از ۴ دقیقه دمای ۱۰۰ درجه‌ای شعله‌های آتش به ۸۰۰ درجه برسد؛ در چنین شرایطی لازم نیست که برای سوختن شعله‌های آتش به هر چیزی سرایت کند تنها شدت گرمای این میزان حرارت برای سوزاندن بسیار از اجسام کفایت می‌کند.

وی همچنین افزود: از نظر ایمنی در واحدهای صنعتی که فعالیت‌های آن می‌تواند به بروز حوادث جدی حین کار منجر شود؛ هرگونه عملیات تعمیراتی بدون مجوز واحد ایمنی ممکن نیست؛ واحد ایمنی باید قبل از آغاز عملیات از ایمن بودن محل کار مطمئن شود.

به گفته وی اصول مقررات ایمنی به صراحت تاکید دارد که در فعالیت‌های تعمیراتی که می‌تواند به بروز آتش‌سوزی منجر شود ابتدا باید محل تعمیر را از هرگونه مواد مشتعل تخلیه کرد و سپس امکانات اطفاء حریق متناسب با نوع آتش سوزی احتمالی را در اختیار کارگران تعمیر کار قرارداد.

این کار‌شناس ایمنی همچنین ادامه داد: به غیر از آنکه نیروهای واحد امداد کارگاه باید هموراه متناسب با شرایط روز برای فعالیت‌های امداد و نجات آماده باشند، ضروری است که کارگران تعمیرکار نیز دست کم با طرز استفاده از کپسول‌های مختلف آتشنانی به عنوان ساده‌ترین ابزار اطفاء حریق آشنا باشند و صد البته مدیریت در مقام کارفرما موظف است تا مطابق قوانین جاری حفاظت فنی و ایمنی کار در این مورد اقدام کند.

اول بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

ضمیمه اخباروگزارشات کارگری1بهمن 1393(اعتصاب واعتراض سراسری معلمان درروزهای سه شنبه و چهارشنبه ۳۰ دی و اول بهمن)

 

- اعتصاب واعتراض سراسری معلمان درروزهای سه شنبه و چهارشنبه ۳۰ دی و اول بهمن

- اعتصاب معلمان دبیرستان های دهخدا وشهیدقریشیها کرج

- تجمع فرهنگیان و معلمان شاهرود در اعتراض به عدم رتبه بندی معلمان در محل آموزش و پرورش

- اعتصاب وتجمع اعتراضی معلمان شهر مریوان درمقابل آموزش وپرورش این شهر

- عدم حضورسرکلاس معلمان برخی ازمدارس استان قزوین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۳۰ دی ماه و ۱ بهمن ماه)

- اعتصاب ده‌ها معلم در سقز

- اعتصاب معلمان مدارس سنندج

- تجمع اعتراضی فرهنگیان کرمانشاه مقابل اداره کل آموزش و پرورش

- درباره اعتراضات معلمان!

اعتصاب واعتراض سراسری معلمان درروزهای سه شنبه و چهارشنبه ۳۰ دی و اول بهمن

طی روز های سه شنبه و چهارشنبه ۳۰ دی و اول بهمن ماه معلمان سراسر کشور در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشت و منزلت وامنیت خود دست به اعتصاب سراسری زدند.

 این اعتصاب به صورت خودجوش و بدون هماهنگی کانون های صنفی سراسر کشور انجام گردید و در تمامی استان های کشور و تمامی شهر ها و روستا های کوچک وبزرگ کشور مورد حمایت همکاران فرهنگی قرار گرفت.

 گزارش های رسیده حاکی از آن است که در شهر تهران در مناطق ۲،۵،۶،۷،۸،۹،۱۰،۱۱،۱۴،۱۷،۱۸،۱۹ و شهرستان های استان تهران نواحی رباط کریم، شهریار و شهر قدس ملارد، ورامین وپاکدشت، رودهن و بومهن و از استان های اصفهان گیلان شیراز همدان لرستان خراسان سیستان وبلوچستان خوزستان( علی الخصوص شهر خرمشهر) کردستان، آذربایجان یزد و کرمان وسمنان صورت گرفت.

 در دبیرستان های پسرانه و در شهرهای کوچک استان ها ومناطق محروم تر تحصن با جدیت بیشتری مورد حمایت قرار گرفت.

شایان ذکر است علی رغم گزارش های رسیده از سوی همکاران مبنی بر همکاری بسیاری از مدیران و مسولین اداره ، در برخی از نواحی نیز گزارش هایی مبنی بر برخوردهای توهین آمیز و ارعاب مدیران مدارس و احضار و تهدید برخی از همکاران از سوی حراست نواحی رسیده است. از جمله در شهرستان های رباط کریم اسلام شهر و شهرقدس.

 شایان ذکر است این مسوولین و مدیران اغلب بازماندگان دوره ریاست جمهوری قبلی هستند و هنوز نگاه امنیتی وپادگانی به مدارس و آموزش وپرورش دارند.

 تحصن صورت گرفته در اعتراض به تصویب بودجه ی تبعیض آمیز و عدم تحقق وعده های بهبود معیشتی و بیعدالتی مفرط میان فرهنگیان وسایر اقشار جامعه و احساس عدم حمایت وجود حمایت های لازم وزارت خانه و وضعیت نا به سامان بیمه درمانی و وضعیت رقت بار نهادهای حمایتی - اقتصادی وابسته به آموزش و پرورش و مشکلات آموزشی مدارس و دانش آموزان و... و همین طور تعرض های پی در پی به جان و مال و شرافت همکاران صورت گرفت.

منبع: تارنمای کانون صنفی معلمان ایران ( تهران)

درهمین رابطه:

اعتصاب معلمان دبیرستان های دهخدا وشهیدقریشیها کرج

همکاران در دبیرستان دهخدا کرج در روز سه شنبه 30دی ماه ودبیران دبیرستان شهیدقریشیها کرج درروز چهارشنبه 1بهمن در اعتراض به مشکلات معیشتی خود وتبعیض بین معلمان و کارکنان سایر دستگاهها از رفتن به کلاس درس خو داری کردند.

منبع: : تارنمای کانون صنفی معلمان ایران ( تهران)

تجمع فرهنگیان و معلمان شاهرود در اعتراض به عدم رتبه بندی معلمان در محل آموزش و پرورش

جمعی از فرهنگیان شاهرود در اعتراض به عدم رتبه بندی معلمان در محل اموزش و پرورش شاهرود تحصن کردند.

به گزارش1بهمن نسل شاهوار،جمعی از معلمان شاهرود در اعتراض به وزارت آموزش و پرورش در عدم رتبه بندی و افزایش حقوق تجمع کردند.

این تجمع ظهر روز 30دی در محل اداره آموزش و پرورش شهرستان شاهرود انجام شد و با صحبت های مسئولین مبنی بر پیگیری خواسته های معلمان و فرهنگیان پایان یافت.

فرهنگیان و معلمان خواستار رتبه بندی خود توسط وزارت آموزش و پرورش بر اساس مدرک تحصیلی و به تبع آن افزایش حقوق می باشند.

اعتصاب وتجمع اعتراضی معلمان شهر مریوان درمقابل آموزش وپرورش این شهر

براساس گزارش رسیده، روز سه شنبه 30 دیماه، معلمان و دبیران شماری از مدارس مریوان در اعتراض به موضع دولت جدید در قبال وضعیت معلمین دست به اعتصاب و تجمع زدند.

برپایه گزارش مزبور، در جریان این اعتصاب دبیرستان هایی از جمله "وحدت، شریعتی، شاهد و خمینی" تعطیل شدند. همچنین تعدادی از معلمین نیز روز سه شنبه در مقابل آموزش و پرورش رژیم در شهر مریوان دست به تجمع اعتراضی زده و اعلام کرده اند: «روز چهارشنبه اول بهمن ماه نیز بار دیگر در مقابل اداره آموزش و پرورش رژیم در شهر مریوان تحصن خواهند کرد.» همچنین اخرین اخبار رسیده حاکی ار این است که ساعت نه و نیم صبح روز چهارشنبه تا حدود یک بعدظهر حدود پانصد تن از معلمین زن و مرد مریوان در مجاورت اداره اموزش و پرورش مریوان تجمع باشکوهی برگزارکردند ودر پایان بیانیه ای که بدین مناسبت صادر شده بود توسط لقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان استان کردستان قرائت گردید. متن بیانیه صادر شده به دین شرح است.

فرهنگیان عزیز:

تجمع امروز ما بنا به جهت وضعیت منزلت و معیشت نامطلوب جامه فرهنگیست که در سالیان اخیر هرگز روند روبه رشدی نداشته و متأسفانه تاکنون وعده های مکرر دولت ها جهت تغییر این وضعیت جنبه عملی نیافته است.خواست های جامعه فرهنگی به بهانه هایی چون مصرفی بودن آب نادیده گرفته می شود و چنین است که شأن منزلت معلم مورد بی مهری قرار گرفته است. وزیر فعلی آموزش و پرورش همچون غالب وزرای پیشین برنامه ای جدی و عملی برای حل مشکلات صنف معلمین نداشته و همچنان در نظر دارد که با وعده های عملی نشده از حرکت اعتراضی معلمین جلوگیری نماید. ما معلمین مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان مریوان خواسته های بر حق صنفی خود را به شرح زیر اعلام می نماییم:

۱ـ آزادی فعالین صنفی در بند و همچنین لغو احکام و محکومیت های قضایی و همچنین احکام مربوط به هیات های تخلفات اداری فعالین صنفی

۲ـ اجرای بند ۵ قانون خدمات کشوری

۳ـ تأسیس بانک فرهنگیان

۴ـ تشکیل بیمه مستقل فرهنگیان

۵ـ رفع تفاوت شغلی فرهنگیان با کارکنان سایر وزارتخانه ها

۶ـ برابری حقوق کامل کارکنان زن و مرد

۷ـ ارائه هر چه سریعتر طرح رتبه بندی معلمان به مجلس

۸ـ اجرای بند ـ ایجاد فضای مناسب جهت امنیت حقوقی معلمین

۹ـ پرداخت حق نوار مرزی در شهرهای مرزی کشور و به صورت خاص مریوان

منبع:سایت پیام

عدم حضورسرکلاس معلمان برخی ازمدارس استان قزوین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۳۰ دی ماه و ۱ بهمن ماه)

سکوتی بلندتر از فریاد؛ صدای ما را بشنوید

یک معلم نه کارانه ی ماهیانه دارد نه اضافه کار، نه حق مسکن دارد و نه حق ایاب و ذهاب، نه حق مأموریت دارد و نه حق شیفت، نه بن خرید کالا دارد و نه کمک های غیر نقدی ماهیانه، نه پاداش آخر سال دارد و نه مانند شرکت های دولتی پاداش بستن حساب ها، نه مانند برخی از کارکنان، وام های چند ده میلیونی با درصدهای پایین جهت خرید خودرو و آپارتمان دارد.

در استان قزوین در راستای رساندن مطالبات جامعه فرهنگیان استان به گوش مسئولان در برخی از مدارس استان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۳۰ دی ماه و ۱ بهمن ماه) معلمان و فرهنگیان با عدم حضور در کلاس ها خواستار توجه مسئولان و پیگیری مطالبات به حق آنها شدند.

به گزارش1بهمن همشاگردیها،معلمان معترض با بیان دغدغه ها و نیازهای خویش خواستار رسیدگی هر چه سریع تر در خصوص وضعیت حقوقی و رفاهی خانواده بزرگ معلمان شدند.

یکی از دبیران با بیان شمه ای مشکلات موجود فرهنگیان مهمترین خواسته های معلمان را چنین عنوان کرد: توجه جدی به مشکلات معیشتی خانواده فرهنگیان و میزان حقوق آنها، توجه به مشکلات مدارس و کمبود سرانه پرداختی هر دانش آموز، توجه جدی به اجرای نظام رتبه بندی معلمان از سوی وزارت آموزش و پرورش و تصویب این لایحه در مجلس،

یکی دیگر از معلمان اظهار کرد: یک معلم نه کارانه ی ماهیانه دارد نه اضافه کار، نه حق مسکن دارد و نه حق ایاب و ذهاب، نه حق مأموریت دارد و نه حق شیفت، نه بن خرید کالا دارد و نه کمک های غیر نقدی ماهیانه، نه پاداش آخر سال دارد و نه مانند شرکت های دولتی پاداش بستن حساب ها، نه مانند برخی از کارکنان، وام های چند ده میلیونی با درصدهای پایین جهت خرید خودرو و آپارتمان دارد.

وی ادامه داد: ما خواستار آن هستیم که هر چه سریع تر طرح رتبه بندی معلمان قبل از پایان سال را اجرایی کنند و آن در حکم سال جاری اعمال نمایند.

یکی دیگر از دبیران اعلام کرد: خواسته ما تنها این است که تبعیض موجود در نگاه های مسئولان نسبت به معلمان برداشته شود. ما نه زیاده خواه هستیم و نه چیزی ماورای حقوقمان را می خواهیم.

وی عنوان کرد: بهترین راه برای یک معلم آن است که از معلمی دست بردارد! چرا که با حقوق یک میلیون و ۵۰ هزار تومان مگر می شود امور خانواده و زندگی را با توجه به رشد سرسام آور قیمت ها و هزینه های کمر شکن زندگی چرخاند؟!

یکی از مدیران هنرستان های قزوین در خصوص واکنش مسئولان استانی در قبال این اعتراضات اظهار کرد: در حال حاضر با مدیر کل آموزش و پرورش صحبت کردیم و سخنان به حق معلمان را به گوش وی و دیگر مسئولان رسانده ایم.

وی اعلام کرد: مدیر کل اموزش و پرورش به ما گفتند “من در حال حاضر در تهران هستم و صدای شما را به گوش وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی دولت خواهم رساند.

اعتصاب ده‌ها معلم در سقز

گفته می‌شود، شماری از معلمان شهرهای بوکان، مهاباد، پیرانشهر، اشنویه، ارومیه و نقده نیز در اعتراض به سیستم آموزشی به این اعتصاب پیوستند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری نمودند.

علی‌رغم فشار نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بر معلمان و فعالان صنفی سقز، معلمان کُرد از حضور در کلاس‌های درس خودداری نمودند.

به گزارش 1بهمن کُردپا، روز سه‌شنبه سی‌ام دی‌ماه، شمار چشمگیری از معلمان مدارس سقز به نشانه اعتراض به وضعیت نامناسب آموزش و پرورش،دست به اعتصاب زدند.

بیش از نیمی از معلمان در اتاق‌های دبیران مدارس حاضر و از رفتن به کلاس‌های درس امتناع نمودند.

یک منبع مطلع اعلام کرد: این اعتصاب در میان معلمان مقطع متوسطه چشمگیرتر بوده و معلمانی که در کلاس‌های درس حاضر شده از تدریس دروس خودداری کردند.

این منبع افزود: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (بیست و هفتم و بیست و هشتم دی‌ماه)، شمار چشمگیری از معلمان شهرهای دیگر کُردستان ایران به اداره اماکن احضار و تهدید شده بودند که از شرکت در این اعتصاب خودداری کنند.

گفته می‌شود، شماری از معلمان شهرهای بوکان، مهاباد، پیرانشهر، اشنویه، ارومیه و نقده نیز در اعتراض به سیستم آموزشی به این اعتصاب پیوستند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری نمودند.

اعتصاب معلمان مدارس سنندج

برپایه گزارش دریافتی، روز سه شنبه 30 دیماه، معلمان و دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر سنندج در هماهنگی با معلمان سراسر ایران دست به اعتصاب زدند.

برپایه این گزارش، معلمان و دبیران مدارس سنندج در هماهنگی با معلمان سراسر ایران در اعتراض به وضعیت معیشت و پائین بودن حقوقهایشان از رفتن به سرکلاس درس خودداری کردند. معلمان در این حرکت اعتراضی علیرغم رفتن به مدرسه، از حاضر شدن در سرکلاسها خودداری کردند و با وجود دخالت نیروهای امنیتی رژیم همچنان از رفتن به سر کلاسها سرباز زدند

منبع:سایت پیام

تجمع اعتراضی فرهنگیان کرمانشاه مقابل اداره کل آموزش و پرورش

فرهنگیان استان کرمانشاه در اعتراض به عملکرد دولت و مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در مقابل این اداره کل تجمع کردند.

به گزارش 1بهمن مرصاد، پیش از ظهر روز1بهمن جمعی از فرهنگیان استان کرمانشاه با تجمع در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان اعتراض خود را نسبت به سیاست های دولت در قبال فرهنگیان اعلام کردند.

بر اساس این گزارش فرهنگیان معترض نسبت به نحوه مدیریت مدیر کل آموزش و پرورش و همچنین توجه دولت به حقوق و مزایای معلمان اعتراض داشتند.

تجمع کنندگان با شعارهایی مثل "دولت تدبیر و امید معلم از تو نا امید" و "مدیر کل ناتوان استعفا استعفا" اعتراض خود را اعلام کردند.

درباره اعتراضات معلمان!

هفته گذشته شش هزار نفر از معلمان سراسر کشور با امضای طوماری ۱۳ متری و تقدیم آن به رییس مجلس و کمیسیونهای مرتبط با آموزش و پرورش، به وضعیت معیشتی و رفاهی خود اعتراض کرده بودند. در این طومار آمده بود معلمان از تمجید و تعریف جایگاه علم و معلم خسته‌اند و از برخوردهای سیاسی با شکل معیشتی ناراضی‌اند و از مجلس و دولت انتظار «عمل» دارند. در این زمینه یکی از فعالین صنقی معلمان  گفت:اگر چه مشکلات کلان اقتصادی زیادی وجود دارد اما نگاه مسئولین به امر آموزش و پرورش نیز باید اصلاح شود.

به گزارش1بهمن تامین24،در ادامه این اعتراضات صنفی، یکی از معلمان تهران ، اظهار داشت مشکل اصلی معلمان همچون سالیان گذشته تبعیض میان آن‌ها و کارمندان در دیگر سازمان‌ها و ادارات دولتی است.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات معلمان افزود به لایحه مدیریت خدمات کشور توجهی نمی‌شود و معلم تازه استخدام شده با معلمی با ۲۳ سال خدمت حقوق یکسانی را دریافت می‌کند.

از سوی دیگرحق مسکن، یارانه مسکن و بن خواروبار برای معلمان تعریف نشده است و این مسئله در کنار دستمزد پایین معلمان مشکلات معیشتی بسیاری را برای فرهنگیان جامعه ایجاد کرده است.

عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران) نیز با تأیید مشکلات فوق الذکر تصریح کرد در اساس حقوقی مانند حق خواروبار و مسکن در ضوابط مربوط به حقوق و مزایای معلمان وجود ندارد.

محمود ایمان‌زاده گفت:در مورد پایین بودن حقوق معلمان طی نشستهایی که با مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس داشته‌ایم و آن‌ها ضمن تایید مششکلات مدکور و وجود اراده برای حل آن‌ها عنوان کرده‌اند به دلیل مشکلات کلان اقتصادی مانند کسری بودجه و وجود تحریمهای اقتصادی امکان مالی چنین کاری وجود ندارد.

ایمان‌زاده خاطر نشان کرد اگر چه مشکلات کلان زیادی وجود دارد اما بایستی نگاه به آموزش و پرورش نگاه کلان‌تر و جامع تری باشد و همه مسئولان رنبه اول را به مسائل آموزشی و پرورشی بدهند چرا که اگر این حوزه آیاد شود حوزه‌های دیگر نیز متاثر از آن خواهند بود و آباد خواهند شد.

این فعال صنفی معلمان تاکید کرد متاسفانه چنین نگاهی در مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش وجود ندارد و همین مسئله عامل بسیاری از مشکلات در این حوزه شده است.

اول بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری2بهمن1393

- در دفاع از بهنام ابراهیم زاده

- آزادی فعال کارگری فردین میرکی

- ناامیدی کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه امیدی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار

عدم پرداخت حقوق ماه‌های آبان ، آذر و دی ماه کارگران  معدن چشمه پودنه

-۴۰ کارگر دائمی معدن طلای آق دره هم اخراج شدند

- عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر

- ریزش دیوار استخر، جان کارگر 18 ساله را در بسطام شاهرود گرفت

- مصدومیت چهارکارگر براثر ریزش آوار در کرج

در دفاع از بهنام ابراهیم زاده

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و حقوق کودک پس از سپری کردن ۴ سال و نیم از محکومیت پنج ساله خود، همچون گذشته به دلایل واهی محاکمه ومجددا به ۹ سال و نیم زندان محکوم گردیده است. صدور چنین حکمی بر اساس اتهامات بی پایه، نمونه ای از فشارهائی است که مدتهاست بر فعالان کارگری و خانواده های آنان وارد می آید.

در حمایت از بهنام ابراهیم زاده ، کمپین پشتیبانی از کارگران ایران از شما دعوت میکند تا در تجمع اعتراضی در لندن شرکت کنید.

زمان: یکشنبه ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵

مکان: میدان ترافالگار

از ساعت ۲ تا ۴

کارزار پشتیبانی از کارگران ایر

  Karzarpki@gmail.com 

آزادی فعال کارگری فردین میرکی

گزارش دریافتی: روز پنجشنبه 2 بهمن ماه فعال کارگری "فردین میرکی" پس از سپری کردن مدت 62 روز در زندان "ستاد خبری اداره اطلاعات" رژیم در سنندج با سپردن وثیقه آزاد شد.

بنابهمین گزارش،فردین میرکی روز چهارشنبه از اداره اطلاعات رژیم در سنندج به قرنطینه زندان مرکزی منتقل و روز پنجشنبه با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد گردید.

ناامیدی کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه امیدی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار

عدم پرداخت حقوق ماه‌های آبان ، آذر و دی ماه کارگران  معدن چشمه پودنه

کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه امید چندانی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار کوهبنان ندارند و به همین دلیل شکایت نکرده‌اند. آن‌ها معتقدند مراحل پیگیری دادخواست برای کارگران اخراجی عملا به گونه‌ای است که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت جز خرج اضافه‌ای که بابت رفت و آمد به اداره کار روی دست کارگران باقی می‌گذارد.

به گزارش2بهمن ایلنا،رییس اداره کار کوهبنان در ارتباط با پیگیری وضعیت کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه گفت: هنوز هیچ دادخواستی از سوی کارگران برای پیگیری دلایل اخراجشان به این اداره ارائه نشده است.

محمد بساره ضمن اظهار بی اطلاعی از اخراج این دو کارگر، به تصمیم پیشین مدیریت این معدن مبنی بر تعدیل نیرو در چند ماههٔ گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند که قرار بود عده‌ای از کارگران پس از پایان قراردادشان به دلیل وضعیت نامناسب مالی معدن تعدیل شوند، اما در حال حاضر با توجه به اینکه اخراج این دو کارگر پیش از پایان قراردادشان رخ داده این مسئله در صورت شکایت کارگران اخراجی قابل پیگیری است. البته این در صورتی است که اخراج کارگران از سوی کارفرما تایید شده باشد.

وی در پاسخ به اینکه «کارگران گفته‌اند اخراج شان از سوی کارفرما تایید شده است»، توضیح داد: اگر اخراج این دو کارگر از سوی کارفرما تایید شده، کارگران جهت اخذ حکم بازگشت به کار فرصت یک ماهه دارند تا نسبت به ارائه دادخواست اقدام کنند. بدیهی است که حقوق و مزایای کارگران هم باید طبق بازه ی زمانی مشخص توسط کارفرما پرداخت شود.

به گفتهٔ وی پایان قرارداد این کارگران ۹۳/۱۰/۳۰ است و کارفرما باید تا پایان مدت قرارداد با کارگران تسویه کامل انجام دهد و پس از این تاریخ اگر به هردلیلی مایل به تمدید قرارداد نبود آن وقت می‌تواند تمدید قرار داد را انجام ندهد.

این سخنان در حالی از سوی رئیس اداره کار کوهبنان مطرح می‌شود که کارگران گفته‌اند امید چندانی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار کوهبنان ندارند و به همین دلیل شکایت نکرده‌اند. آن‌ها معتقدند مراحل پیگیری دادخواست برای کارگران اخراجی عملا به گونه‌ای است که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت جز خرج اضافه‌ای که بابت رفت و آمد به اداره کار روی دست کارگران باقی می‌گذارد.

محمد بساره در ارتباط با این مسئله می‌گوید: این چنین نیست و اگر دادخواست بازگشت به کار از سوی کارگران تنظیم شود به آن رسیدگی خواهد شد.

مهدی محمدی یکی از کارگران اخراجی این معدن در زمان اعتراض گفته بود، متاسفانه کارفرما با دادن نسبت‌های ناروا به ما دو نفر، زمینهٔ اخراحمان را از معدن فراهم کرد.

وی گفت: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم و بعد از مراجعهٔ ایشان به دادسرای کوهبنان برای پیگیری شکایت، با اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

علی علیزاده دیگر کارگر اخراجی معدن چشمه پودنه نیز ضمن اشاره به اتهاماتی که از سوی کارفرما به این کارگران نسبت داده شده است، در این باره گفته بود: دادستان به ما گفت اگر نتوانید رضایت کارفرما را جلب کنید ممکن است بازداشتتان ادامه پیدا کند.

به گفته ریس اداره کار کوهبنان، در حال حاضر معدن چشمه پودنه فعال است و حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است. وی در ارتباط با وضعیت پرداخت معوقات کارگران گفت: هنوز حقوق ماه‌های آبان و آذر و دی ماه به این کارگران پرداخت نشده است و طبق وعده کارفرما قرار است به زودی این معوقات وصول شوند.

دلایل اعتراض کارگران

۱۴ دی ماه، ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه کرمان در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی خود به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. پس از این اعتصاب دو تن از کارگران به نام‌های علی علیزاده و مهدی محمدی با شکایت کارفرما اخراج شدند. دلیل شکایت کارفرما، توهین کارگران اخراجی به وی عنوان شده است. هرچند که کریم دادی مدیر عامل معدن چشمه پودنه از ارائهٔ هر گونه توضیح بیشتر در خصوص دلایل اخراج این کارگران خوددادری کرد اما در گفتگویی کوتاه گفت: دلیل این اخراج مربوط به اعتراضات کارگران نیست.

گفتنی است، کارگران علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق به مدت ۴ ماه، به بی توجهی کارفرما  نسبت به شرایط سخت کار نیز معترض بودند. در پی اعتصاب،کارگران تنها موفق به دریافت دستمزد مهرماه خود شدند.

۴۰ کارگر دائمی معدن طلای آق دره هم اخراج شدند

۴۰ کارگر پیمانی معدن طلای آق‌دره واقع در استان آذربایجان غربی دیروز (یکم بهمن) به دلیل «عدم نیاز کارفرما به کار آنان» اخراج شدند.

به گزارش2بهمن ایلنا،پس از بیکاری ۳۵۰ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق دره در دی ماه که به اعتراض کارگران منجر شد، روز یکم بهمن ماه شرکت پیمانکاری «پویا زرکان» از ورود ۴۰ کارگر دائمی به این واحد معدنی جلوگیری کرده است.

بنا بر اظهارات کارگران، اخراج بی‌سابقه این تعداد نیروی کار دائمی در معدن طلای آق دره با حضور تعدادی از مدیران رده بالای معدن انجام شده است.

این کارگران با اشاره به تفاوت نوع کار 40 کارگری که دیروز اخراج شده‌اند با 350 کارگر فصلی این معدن که ماه گذشته اخراج شده بودند توضیح دادند: پس از خروج کارگران فصلی از معدن، حدود ۲۵۰ نفر از کارگران که عموما کارگران فنی، نگهبانان و رانندگان ماشین‌های راه سازی همانند لودر وبولدزر هستند در فصل سرما باقی می‌مانند و به کار آماده‌سازی معدن برای سال آینده و زمان بازگشت به کار کارگران فصلی مشغول می‌شوند. کارگرانی که دیروز اخراج شده‌اند از همین نیروهای دائمی بودند. اخراج شدگان از هشت تا ۱۲ سال سابقه کار داشته‌اند.

کارگران گفته‌اند به کارگران دائمی اخراجی گفته شده است همچون کارگران فصلی با آغاز فصل بهار (۱۵ فروردین) دوباره به کارشان باز می‌گردند اما هیچ تضمینی برای بازگشت به کار آنان از سوی پیمانکار وجود ندارد.

عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر

تسنیم طی گزارشی بتاریخ2بهمن،از عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر سیستان و بلوچستان،خبرداد.

سد مخزنی دهستان کهیر به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان در شهرستان کنارک که با ظرفیت 314 میلیون متر مکعب در حال احداث است.

سد کهیر در فاصله 110کیلومتری غرب چابهار و 5 کیلومتری روستای کهیر ساخته می شود.

دهستان کهیر از توابع بخش مرکزی شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

ریزش دیوار استخر، جان کارگر 18 ساله را در بسطام شاهرود گرفت

ریزش دیوارهفت متری استخر ذخیره آب در بسطام از توابع شهرستان شاهرود جان کارگر 18 ساله ای را گرفت.

گزارش روز پنجشنبه2 بهمن  مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان به ایرنا حاکی است: پس از گزارش روز چهارشنبه یک مورد حادثه منجر به فوت و اعزام گشت انتظامی مشخص شد در حادثه ای دو نفر کارگر 50 و 18 ساله تبعه افغان در حال کار در محوطه داخلی استخر احداث شده شهرداری بسطام بودند که بر اثر ریزش دیواره استخر کارگر 18 ساله افغان جان باخت.

مصدومیت چهارکارگر براثر ریزش آوار در کرج

از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون براثر گودبرداری و آوار برداری غیر اصولی درکرج پنج کارگر کشته و تعدادی زخمی شدند.

معاون مرکز فوریت های پزشکی استان البرز گفت: براثر ریزش آوار در منطقه مهرشهر کرج، چهار کارگر مجروح شدند.

 به گزارش2بهمن ایرنا،آرش رحمتی 'شامگاه پنج شنبه اظهار داشت: این حادثه عصر امروز در خیابان 402 غربی فاز چهار مهرشهر رخ داد.

وی افزود: با حضور به موقع امدادگران مرکز فوریت های پزشکی درمحل ، چهار مصدوم حادثه از زیر آوار بیرون کشیده شدند و به بیمارستان شریعتی ماهدشت کرج انتقال یافتند.

معاون مرکز فوریت های پزشکی البرز، سن مصدومان این حادثه را 20، 25، 38 و 44 ساله اعلام کرد.

از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون براثر گودبرداری و آوار برداری غیر اصولی درکرج پنج کارگر کشته و تعدادی زخمی شدند.

دوم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com